Bezejmenná: Film a TV a ...

Adéla ještě nevečeřela

 

„Teď spustím pekelný stroj své pomsty.“

Vrah je zahradník

ČR 1977, 102 min., barevný, námět: Jiří Brdečka, scénář: Jiří Brdečka, režie: Oldřich Lipský

hrají:

Michal Dočolomanský ... Nick Carter/Matějka, „Ne. V této zemi se bez vás neobejdu.“

Rudolf Hrušínský ... komisař Ledvina, „A to jsme ještě nebyli u Pinkasů.“

Miloš Kopecký ... von Kratzmar,

Ladislav Pešek ... profesor Albín Boček, autor kolosálního díla Květena kraje Jindřichohradeckého se zvláštním přihlédnutím ke Kardašově Řečici

Naďa Konvalinková ... Květuška, „Oh jak jsem rozvrkočena.“

Václav Lohniský ... Kratzmarův komorník, „Uchystám jí osud, který je pro řádnou ženu horší, než smrt. A pak ji prodám do jihoamerického nevěstince.“

Květa Fialová ... hraběnka Thunová,

Olga Schoberová ... Karin

Martin Růžek ... baron Kaunitz

Karel Effa ... špeh

 

Snídaně Běžnou snídani nejslavnějšího detektiva Ameriky (těch několik najatých zabijáků jen protáhne spánkem ztuhlé svalstvo) následuje výběr případu pro tento den.

 

CARTER: Vždycky totéž. Když je kaštan pro pány policisty příliš horký, musí jej vytáhnout Carter. Scotland Yard, Surete Paris, kam dřív? Komu pak bude přát štěstí?
KUŘÁTKO: Policejní ředitel města Prahy. Kde to je, Praha?
CARTER: Ve Vídni.

 

Záhadné zmizení

Ale ne všechno jde podle představ slavného pátrače. Už příjezd do země, na nějž se vybavil dokonalým převlekem, ho nepatrně zaskočil.

 

CARTER:Předpokládám, že můj příjezd byl uchován v přísné tajnosti
KAUNITZ: Ovšem, ovšem
KAMELOT: Nejslavnější detektiv Ameriky v Praze! Nejslavnější detektiv Ameriky v Praze!
LEDVINA: To vědí, tady se všecko rozkecá

 

Bůhví co ještě čeká při řešení záhadného zmizení v rodině vysoce postavené osobnosti, stejně jako v prazvláštním městě, plným historických památek.

 

Vy u vás neboxujete? Naštěstí je po ruce místní policista, bez něhož to prostě nepůjde

 

CARTER: „Zase fit. No komisaři, vraťte mi to! Udeřte! No tak do toho, nebojte se.“

LEDVINA: „Jak je ctěná libost.“

CARTER: „Vy u vás neboxujete?“

LEDVINA: „My se prosím fackujeme.“

CARTER: „Ne. V této zemi se bez vás neobejdu“

 

Slavný detektiv zatím ani v nejmenším netuší, že vstoupil podruhé do téže řeky a že ho v dalekém a exotickém městě čeká nenadálé setkání s vlastní minulostí.

 

Adéla je tak trochu filmové dvojče Tajemství hradu v Karpatech, stejní tvůrci, stejná doba, stejní herci. Stejně skvělý výsledek. Nad triky dnešní zhýčkaní diváci nejspíš ohrnou nos, ale i nezaměnitelná švankmajerovská animace tvoří duch filmu. Barvotiskové dobrodružství, které jako by vypadlo z obálek šestákových románů nepotřebuje dokonalé efekty. Nickcarterovky (na rozdíl od Danta a Goetheho) mimochodem šestákovým románem byly. Přesněji jeho zaoceánským ekvivalentem, vycházely jako dime novels, což bylo v podstatě totéž, co šestákové romány u nás: levné nenáročné sešitové čtení. Titul obého byl převzat od ceny sešitu, dime je deseticentová mince, šesták lidové mluvy byla hodnota dvaceti haléřů. Hnidopišsky poznamenáno byl by nominálním ekvivalentem dime pěťák, čili haléřů deset, oba tyto názvy, stejně jako hovorová pětka, pochází z dob rakousko-uherské monarchie, kdy po měnové reformě platila nová rakouská koruna dvě původní zlatky.

Zpět k filmu. Je to jeden ze snímků, kde zcela a bez sebemenšího zaváhání uznávám existenci popcornu (nebo v případě někdejší premiéry, kterou jsem coby školák absolvoval, malého bufetu v předsálí, zdroji všeho toho otravného šustění pytlíky s bonbony během promítání). Pohled na debužírujícího komisaře Ledvinu probouzí žaludeční šťávy do bojové pohotovosti.

Jako mnoho komedií své doby, staví i tahle na kontrastu švejkovského češství versus velký svět. Nepojímá ho ale pivním stylem (i když tekutý chléb českého lidu hraje svou, ne nepodstatnou roli) ale spíš mile čapkovsky. Je velký rozdíl mezi (sebe)ironizujícím nadhledem a hulvátstvím. A pro řadu tvůrců ještě větší problém tyto dvě polohy od sebe rozeznat. U Jiřího Brdečky druhý případ naštěstí nikdy nehrozil.

Figury tu jsou stejně perfektní jako v Tajemném hradu. Ukázkově šílený, leč dokonale plánující hlavní protivník, poskoci příkladně tupí

 

KOMORNÍK: „Mám ho odkrouhnout, pane?“
KRATZMAR: „Ne! Dodáš mě ho živého. Chci se pást!!!
KOMORNÍK: „Pást? Kde pane?
KRATZMAR: „Na jeho mukách, troubo!

 

oběti dostatečně naivní

BOČEK: Tak mě napadá, nepotkal jste náhodou v té vaší Americe mladého Matějku? To je totiž nevlastní syn bratrance mé švagrové

...

KRATZMAR: Ó, jak rrozkošné. Oprravdu každá píď je tu proteplena dotekem pečovné ženské ručky.

BOČEK: To zas Květuš umí proteplovat. Ale kdyby jen ručkou! Loni našlapala celý škopík zelí

...

KVĚTUŠKA: Jé. Nicku, co vy zde?

CARTER: Ale, hrajeme si s kamarádem na četníky a zloděje

KVĚTUŠKA: Hrátky v kanalizaci? Ach, vy muži. Někdy jste jako rozverní školáci. Už musím běžet. Aby neopadla pěna, to by mi dědeček vycinkal.

 

Jakoby by opravdu vyšly přímo ze zažloutlých stránek brakové literatury a pro účinkování v parodii nepotřebovaly víc, než jen nepatrně přikrášlit. K tomu hezká „předbondovská“ technická udělátka, jimiž Carter (až na dar přítele Messera, samozřejmě) disponuje, propadla a tajné chodby ... Jako dítě jsem brakovou literaturu, Doktora Fu Manchu, Kafrakana, Leona Cliftona a jim podobné miloval a tahle láskyplně parodická pocta (o tu šlo autorům nejspíš především, protože v sedmdesátých letech minulého století to byl u nás minimálně padesát let zapomenutý žánr) ve formě pohyblivých obrázků se mi líbí dodnes.

Adéla sesbírala, jako mnoho českých komedií té doby, hezkou řádku ocenění po celém světě. Od Káhiry, po Houston, seznam můžete nalézt na Českém filmovém nebi, včetně sbírky hlášek. Viz odkazy.

 

Ještě poznámka: autorem ukolébavky Schlafe, mein Prinzchen, schlaf ein (Princi můj maličký, spi), kterou tento film patřičně zpopularizoval i mezi klasické hudbě se vyhýbajícími posluchači, není Wolfgang Amadeus Mozart, jak se dlouho věřilo, ale německý lékař a amatérský skladatel Bernhard Flies, který ukolébavku zkomponoval pro divadelní hru Friedricha Wilhelma Gottera Esther.

 

Adéla ještě nevečeřela

Adéla ještě nevečeřela

16.1.2010

Někde jinde

Adéla ještě nevečeřela na Českém filmovém nebi

Hlášky z filmu ve zvukové podobě na Meteleskublesku.cz

 

 

 
Google+ Facebook Instagram Flickr

Literárium další příběhy ...

Bestiář

Hudba

Film a TV

Historie

Cokoliv
Opravník
Holmesiana

Poslední změny

 

TOPlist